Om een garantieclaim voor uw koffer in te dienen, moet u eerst controleren of de schade aan uw koffer wordt geclassificeerd als schade die onder de fabrieksgarantie valt. Aangezien fabrieksgarantie een vrijwillige belofte van het merk is, wordt de uiteindelijke beslissing of een claim wordt geaccepteerd genomen volgens de richtlijnen van het merk, zodat u op de hoogte moet zijn van het huidige garantiebeleid.

Waarom heb ik een garantiebewijs nodig?

Velen zullen zich afvragen waarom een garantiebewijs nodig is. Aangezien de meeste merken een bepaald aantal jaren fabrieksgarantie geven, heeft het merk een document nodig om te controleren hoe lang geleden het artikel gekocht is. Aangezien veel koffermodellen voor meerdere jaren verkocht worden, kan het merk of de verkoper anders niet bepalen hoe lang geleden een artikel gekocht is.

Sommige merken geven bovendien alleen garantie aan de eerste koper van het artikel en niet aan latere eigenaars. In dergelijke gevallen wordt het garantiebewijs ook gebruikt om de eerste koper van het artikel te identificeren.

 

Hoe ziet het garantiebewijs eruit?

Het garantiebewijs kan er voor verschillende merken anders uitzien. De meeste merken eisen dat u de aankoopbon/factuur bewaart als garantiebewijs. Het is belangrijk dat het modelnummer, de aankoopprijs en de datum nog op de bon te lezen zijn. Omdat de kleur op kassabonnen en facturen na verloop van tijd kan vervagen, raden wij u aan om een account aan te maken op suitcase.repair en naar uw koffer te registreren. In uw account kunt u ook de kassabon voor elk van uw koffers uploaden voor toekomstige garantieclaims.

Sommige merken (bijv. Samsonite) bieden bovendien een garantiekaart om een garantieclaim in te dienen. Deze garantiekaart bevindt zich meestal aan de binnenkant van de koffer bij aankoop, toont de aankoopdatum en is voorzien van een stempel van de verkoper.

Wat kan ik doen als ik het garantiebewijs kwijt ben?

In de meeste gevallen zal het moeilijk zijn om een garantiebewijs te krijgen als de factuur/kassabon/garantiekaart kwijt is. Hoewel detailhandelaren transactiegegevens meerdere jaren bewaren (afhankelijk van uw land), kan het zijn dat zij u de originele aankoopbon die bij uw bestelling hoort niet meer kunnen geven nadat er meerdere jaren zijn verstreken. In beide gevallen raden wij u aan contact op te nemen met de winkelier waar u het artikel hebt gekocht om te controleren of zij u nog steeds de gegevens kunnen verstrekken. Voor aankopen in de winkel kunnen sommige winkeliers uw aankoop aan de hand van het kaartnummer koppelen aan een aankoop met een kaart.

Voor sommige merken, bijv. RIMOWA, zijn de koffers ook voorzien van unieke serienummers. In dergelijke gevallen kan het merk aan de hand van het serienummer de productiedatum bij benadering vaststellen, zelfs als een garantiebewijs verloren is gegaan.

Waar moet ik het garantiebewijs inleveren?

Meer informatie over reparaties binnen de garantieperiode en hoe u aanspraak kunt maken op uw garantie, vindt u op deze pagina.